021-87111000

بهترین راه های پیشگیری و درمان جت لگ

  • Fatemeh Khosravi
  • چهار شنبه, 29 مرداد 1399
  • 0 دیدگاه

جت لگ (jet lag) بخشی کاملاً آشنا از سفرها بین المللی و طولانی است. خستگی ، بی نظمی و مخصوصاً آن هشدار مزاحم که شما را ساعت 4 صبح از خواب بیدار می کند و تن شما را به لرزه در می آورد بسیار آزار دهنده است. اگرچه شاید برای این اختلال هیچ درمان واقعی وجود ندارد ، اما با ما در ادامه همراه شوید تا روش های چگونگی جلوگیری از جت لگ و  اینکه کدام راه حل ها به احتمال زیاد به شما کمک خواهد کرد را با هم مورد بررسی قرار دهیم.

بهترین راه های پیشگیری و درمان جت لگ

جت لگ چیست؟

جت لگ یک واکنش فیزیکی نسبت به تغییر سریع درمناطق زمانی است. این اختلال بیشتر مسافران و خلبانان را مخصوصا در پروازهای مخصوص فصلی  تحت تأثیر قرار می دهد. علائم شایع جت لگ و یا پرواززدگی  شامل بی نظمی ، تحریک پذیری ، بی خوابی ، خستگی ، خشکی چشم ، سردرد ، شرایط نامنظم بدنی و ضعف عمومی است.توجه داشته باشید که یک پرواز از نیویورک به سمت سانتیاگو به معنای واقعی جت لگ ایجاد نخواهد کرد زیرا هر دو شهر در یک منطقه زمانی یکسان قرار دارند، اما اثرات پرواز طولانی ممکن است باعث ایجاد حالات جت لگ در شما شود. در این موارد ، شما فقط از پرواز خسته شده اید ، و خواب خوب شبانه و شاید برخی از ورزشها بتواند شرایط را به درستی تنظیم کند. در پروازهای طولانی، بخصوص پروازهای شبانه ، شما اغلب چندین ساعت زمان خواب را از دست می دهید ، که می تواند به میزان قابل توجهی وضعیت جسمانی شما را بامشکل روبرو کند ، البته به طور موقت. اگر با یک برنامه منظم زندگی می کنید (ساعت 7 صبح هر روزبیدار شده و شبها ساعت 10:00 به رختخواب می روید) ، بهتر است بیشتر مراقب باشید. چرا که جت لگ بر روی افرادی که دارای برنامه منظم روزانه هستند تاثیر بیشتری می گذارد . همچنین والدین باید مراقبت بیشتری از فرزندان خود در مدت پروازهای طولانی انجام دهند ، چرا که کودکان و حتی نوجوانان در مقابل شرایط جت لگ آسیب پذیرتر هستند. اسباب بازی ، کتاب و موسیقی می تواند ابزار مناسبی برای سرگرمی آنها باشد. البته اگر فرزند شما زیر 4 سال باشد ، کار ما نیز راحتر خواهد بود. چراکه بچه های کم سن معمولا ساعت بیشتری را در خواب هستند.

بهترین راه های پیشگیری و درمان جت لگ

نحوه جلوگیری از جت لگ قبل از سفر

قبل از پرواز بدن خود را به خوبی ریلکس کنید ، می توانید از کتاب خواندن ، گوش دادن به موسیقی و یا حتی از یوگا برای این کار بهره ببرید. اگرچه ممکن است وسوسه شوید که تمام شب قبل از پرواز را بیدار بمانید تا در پرواز راحت تر به خواب بروید ، اما باید دقیقا برعکس آن را انجام دهید. این نکته را به خاطر داشته باشید که اگر خسته ، بیمار یا گرسنه باشید ، جت لگ می تواند به شما آسیب بیشتری وارد کند. چند روز قبل از پرواز خود حتماً سعی کنید که یک شب را به صورت کامل و خوب بخوابید. بدترین کاری که می توانید انجام دهید این است که بخواهید با حالت گیجی و خستگی به استقبال  پرواز طولانی خود بروید. ورزش کنید ، خوب بخوابید ، به بدن خود آبرسانی کنید و هوشیار باشید تا در طول سفر آسیب کمتری به شما برسد. برخی از مسافران دوست دارند قبل از رفتن به فرودگاه ورزش کنند. (در واقع این کار می تواند به شما در خوابیدن بهتر در هواپیما کمک کند.) وقتی در فرودگاه هستید ، ا از پله برقی ها و پیاده روهای برقی در حال حرکت استفاده نکنید . درعوض ، پیاده روی کنید  و از پله هایی که در مسیرتان وجود دارد استفاده کنید .به عنوان مثال ، اگر شما از شرق به سمت غرب ایالات متحده سفر می کنید ، با تغییر زمان سه ساعته روبرو هستید و باید سعی کنید ساعت خواب خود را  با ساعت مقصدتان تنظیم کنید. چند روز قبل از مسافرتان ، سعی کنید کمی دیرتر از حد معمول بیدار شوید و کمی طولانی تر بخوابید.

بهترین راه های پیشگیری و درمان جت لگ

در طول پرواز

شاید بهترین راه برای جلوگیری از جت لگ در هنگام پرواز ، آرامش ذهنی باشد. با نوشیدن مایعات غیر الکلی و بدون کافئین می توانید کمتر به سرویس بهداشتی مراجعه کنید .  بر اساس برخی تحقیقات کم آبی بدن می تواند برخی از علائم جت لگ را تقویت کند و باعث می شود احساس ناراحتی و استرس بیشتری را در طول پرواز تجربه کنید. ساعت خود را با ساعت مقصدتان تنظیم کنید و سعی کنید طبق همان ساعت بخوابید و از خواب بیدار شوید ، تا زمان رسیدن به مقصدتان احساس خستگی را از خود دور کرده باشید.به طور مثال اگر قرار است  صبح زود وارد مقصد مورد نظر خود شوید ، ایده خوبی است که سعی کنید در پرواز به خوبی بخوابید. برای داشتن خواب راحت در طول پرواز میتوانید لباس راحت و گشاد بپوشید از یک بالش گردن ، ماسک چشم و هدفون قطع کننده صدای اطراف استفاده کنید. این کارهای ساده می تواند راحتی بیشتری را در طول پرواز برای شما به ارمغان بیاورد و خواب بهتری را تجربه کنید.  اگر  هم دیر به مقصد خود می رسید و زمانی که به آنجا می رسید ممکن است شب باشد ، بهتر است از خوابیدن طولانی در طول پرواز اجتناب کنید و زمان خود را با کتاب خواندن ، گوش دادن به موسیقی ، ورزش های درجا مانند حرکات گردن ، پا و دستان و... بگذرانید تا به اندازه کافی برای خوابیدن و استراحت در مقصدتان آماده باشید. البته توجه کنید که نباید بیش از اندازه خود را خسته کنید ، چراکه این هم می تواند اثرات منفی داشته باشد و شما را از شرایط عادی در مقصدتان دور کند.

بهترین راه های پیشگیری و درمان جت لگ

در طول مقصد

طبق توصیه هایی که در بالا گفته شد ،سعی کنید بعد از رسیدن به مقصد بیشتر تایم خود را در روز ابتدایی به استراحت و مدیتیشن بگذرانید. این کار به ریکاوری هرچه سریعتر ذهن و جسم شما کمک خواهد کرد. یکی دیگر از توصیه ها استفاده از مایعات، خصوصا مایعات بدون شکر برای به گردش افتان هرچه بیشتر خون در رگهای شماست. حتی اگر در مقصدتان به استخر و جکوزی دسترسی دارید ، استفاده از آنها می تواند ایده بسیار خوبی باشد. هرچه هست ، مهمترین نکته بعد از یک پرواز طولانی حفظ آرامش ذهنی و بدنی است تا بتوانید هرچه زودتر به شرایط عادی بدنی و ذهنی بازگردید.

دیدگاه

ارسال دیدگاه